Training Adviesvaardigheden
Dit is een intensieve tweedaagse training voor eenieder die wil excelleren in professioneel adviseren.
Herkent u deze vragen?
- Wat is nu de juiste vraag achter de gestelde vraag? Wat is precies het doel?
- Hoe voer ik een goed intakegesprek?
- Hoe kom ik tot productief overleg met mijn ‘deskundige’ collega’s?
- Hoe kom ik snel tot een winnende offerte?
- Hoe ga ik handig om met verschillende belangen van stakeholders?
- Hoe schrijf ik een kort overtuigend advies waar geen speld tussen te krijgen is?
- Hoe doe ik ‘Proactief accountmanagement’?
Na het volgen van deze training weet u het antwoord en bent veel effectiever in adviseren: analyseren, structureren, communiceren, rapporteren en presenteren. Adviseren wordt echt ‘fun’: veel meer kwaliteit met veel minder energie en in veel kortere tijd.
Kenmerken van de training
De training kenmerkt zich door:
- Tweedaagse training van telkens 09.30 tot 16.30 uur
- Kleine groepsgrootte: negen tot maximaal zestien deelnemers per training
- Voortdurende afwisseling van theorie en praktijk: inzichten en vaardigheden ontwikkelen en direct toepassen in oefeningen
- Werken in kleine subgroepjes van 3-4 deelnemers
- Oefenen met eigen casuïstiek: offerte-aanvragen, offertes, adviezen, presentaties
- Praktische en eenvoudig toepasbare tips & tricks
Resultaten
- Scherp verwoorden van de vraag achter de gestelde klantvraag
- Deskundig klantgesprekken voeren / professionele interviewtechniek
- Doelgericht oplossen met issue analyse
- Winnende offertes opstellen
- Productief overleg voeren
- Logisch, helder en overtuigend rapporteren
Doelgroep
De training is bedoeld voor professionals die actief zijn in het oplossen van complexe vraagstukken: adviseurs, consultants, projectleiders, teamleiders, afdelingshoofden, account managers, …
Programma
De enig juiste klantvraag achter de gestelde vraag articuleren
- Redenen waarom er zo veel impliciet en onbegrijpelijk wordt gecommuniceerd
- Redenen waarom opdrachtgevers niet de juiste vraag kunnen en hoeven stellen
- Gestructureerd en scherp formuleren van klantvragen
Expliciet formuleren met ‘Nou en?’
- Expliciet formuleren: dóórvragen en ‘En?’ hanteren
- Eerst de conclusie en dan de uitleg
Overtuigen door gestructureerd formuleren en rapporteren
- Boomstructuur hanteren: geen speld tussen te krijgen
- Alleen de essentie: korte relevante teksten
- Concluderende titels
- Belangrijke voordelen: Inhoudsopgave is tevens Samenvatting, check: logisch en compleet, korte relevante teksten, gemakkelijk te lezen / begrijpen, selectief lezen
Productief overleg voeren
- Alles onmiddellijk zichtbaar noteren op de flip-over
- Zien dat je wordt gehoord
- Betekenis geven aan feiten: En?
- To-the-point: eerst de conclusie, dan de uitleg
- Discussies: maximaal 1 minuut
Deskundig klantgesprekken voeren
- Relatie- en informatiefasen
- Interviewtechniek: open vragen stellen, luisteren: horen en begrijpen, samenvatten
- Rollenspel klant-adviseur met observator
De enig juiste aanpak vaststellen met issue analyse
- Issues: logica en overzicht
- Bij elke issue: concrete resultaten en vereiste activiteiten
Winnende offerte uitbrengen
- Excellent geformuleerde klantvraag
- Enig juiste plan van aanpak met specifieke stappen: doel, activiteiten, resultaten en heldere planning: plaatje met timing van stappen
- Enig juiste projectteam en -organisatie
- Investering: strategisch gekozen tarifering
Efficiënt offerteproces hanteren
- Stappen plannen
- Verantwoordelijkheden toekennen
Proactief accounts managen
- Urgentie
- Ambities
- Concrete doelen
- Mijlpalen
- Activiteiten
Data, investering en aanmelden
Wil je meer weten over data, investering of aanmelden, klik dan op deze link …